Séd Kritikai Magazin a Magyar Elektronikus Könyvtárban

Séd Kritikai Magazin a Magyar Elektronikus Könyvtárban

Séd Kritikai Magazin facebook oldala

Írásaim a Séd Kritikai Magazinban jelentek meg.

„A világ, mint lehetőség integet.” 2022

A világ, mint lehetőség integet."

A Pannon Kultúrklub 2.0 záró rendezvénye a Papírkutyában.

Zenés beszélgetés Vörös Eszterrel és Másik Jánossal.


Integet, persze hogy integet a lehetőség, azután vagy meglátjuk az integető kezet az egyre erősödő szélben körülöttünk dülöngélő alakok között, vagy csak kapaszkodunk, amíg lehet.

A fenti mottó két művész találkozási pontjához kötődik. Mindketten kezdettől tisztán látták a lehetőségeket, látták azt a világot, ami igazán érdekelte őket, és ami sokak számára egy elkoszolódott lencse mögötti távoli kép lehet csak. Az életpályájuk kezdettől a zene köré épült, s bár Eszternél volt apróbb kitérő, a révbeérést szintén a zene hozta meg számára.

A címben jegyzett, Dr. Navracsics Judit által moderált beszélgetős este apropója és közös nevezője pedig egy olyan ritka és speciális hangszer volt, amelynek ők ketten mesterei, és a zene, amelyben használják, mindkettőjük szívügye. Az argentin tangó, és a fő hangszerévé vált bandoneon mentén születhetett meg számukra a közös munka, amellyel immár több éve turnéznak az országban, és a Budapesti Vonósoknak köszönhetően Másik János három tételes műve, a Fantáziák bandoneonra és vonószenekarra is megszólal olykor a koncertjeiken.

Az előadás folyamán többször törtem a fejem, hogy most tulajdonképpen közönségtalálkozón, vagy talkshow-n vagyok, de aztán ennek talán nem is volt jelentősége. Egy nyugodt tempójú beszélgetésnek lehettünk tanúi, mintha csak egy nagyobb nappali szobában zajlott volna az egész. Megismerhettük Vörös Eszter és Másik János szakmai pályáját, kiemelve azokat a fontosabb metszéspontokat, mint a zongorázás, a jazz szeretete, a bandoneon, amelyek aztán közös előadói est létrehozására inspirálta őket. Szóba kerültek Másik János kacskaringós komoly- és könnyűzenei tanulmányai, a pályájának kezdetén elért sikerei a jazzben, még régi filmes kollégája, Can Togay is meglepte pár mondat erejéig, emlékezve a közösen készített hat filmre, melynek János a zeneszerzője volt, majd egykori kedvenc előadómmal, Cseh Tamással folytatott közös munkája – ami nekem az egyik első fontos zenei élményem volt gyermekkoromban -, s végül érintőlegesen az underground zenében játszott szerepe. Érdekes, hogy pont ez utóbbinak köszönheti azt a hanglemezt és zenekart, ami számára a tökéletes kibontakozást, a zenei megérkezést jelentette, a Trance Balance-t.

Vörös Eszter veszprémi gyökerű művész, zenét szerető és művelő ősökkel, komolyzenei tanulmányokkal a háta mögött, s bár közgazdásznak tanult, az egyetem alatt a jazz visszairányította a megfelelő pályára. Saját magát zenészként és videósként említi leginkább, emellett riporteri, újságírói munkái is kiemelkedőek. A National Geographic magazinnál tanulta ki a szakmát, és ezen időszaknak köszönhetően elkezdett világot látni. S a világ integetett. Találkozása az argentin tangóval, és a bandoneonnal mindennek köszönhető. A bandoneon tulajdonképpen a harmonikának egy olyan változata, amely nem a testen függ, hanem ölben tartandó, ezáltal szabadabb játékot enged; mindkét oldalán gombok helyezkednek el, amik egy-egy hangot szólaltatnak meg úgy, hogy benyomva és kiengedve is más-más hang szól. Német gyökerű a hangszer, tengerészek segítségével jutott el Argentínába a XIX. század első felében, ahol aztán a helyi zene alaphangszerévé vált. A mai napig kevesen tanítják Európában, de Eszter felkutatta ezeket a művészeket, és mesterkurzusokat vett tőlük. Videósként is sikerült emlékezetest alkotnia. Mintegy hat éven keresztül készítette A Nagy Parranda – Történetek Gabriel García Márquezről című dokumentumfilmjét, melyet a családtagok és barátok elbeszélései, valamint helyi énekesek dalai alapján alkotott a kolumbiai íróról. 2019-ben készült el a filmmel, s ekkor már közös munkát folytatott Másik Jánossal, így ennek a film zenéjének a megírására már őt kérte fel. Vörös Esztert hallgatva, ahogy a pályájáról, a külföldi kalandjairól, a zene és a film iránti elhivatottságáról beszélt, a legfontosabb benyomásom az volt, hogy egyensúlyban van önmagával. Mindenféle manírtól mentesen, a lehető legtermészetesebb módon mesélt önmagáról és az alkotásairól, miközben fantasztikus dolgokat hozott létre.

Az este jellemzően beszélgetéssel telt, de azért eljátszott a két művész több dalt közösen és egyénileg is. Az elhangzott dalok javarészt a közös koncertjük gerincét alkotó szerzemények voltak, amellyel 2019-ben debütáltak. Olyan kellemes hangulatú és tempójú előadásnak lehettünk tanúi a két órában, amely ritka manapság. Hallgattam egy kicsit a Levél nővéremnek I.-ből, a Presszó soraival élve: ’Egy zongora. Jó kis hely. Egy príma nő. Egy finom nő. Így megy, ez ilyen.’

Nyakas Krisztián

Felsőörs, 2022.11.22.
E ZAZ! Csodák márpedig vannak! 2022
Rozé, Rizling és Jazz Napok 2022
„Akkor lennék boldog…” Koncz Zsuzsa koncert 2022
„Nincs semmi baj” (F.Á.) 2022
Holtszezon, egy este, Krámer 2022
100 év zenetörténete két órában 2021
Egy kis Latin-Amerika Kelet-Európában 2021
PUF neki! Pál Utcai Fiúk koncert a Presszó Kertben 2020
Aki minőségi zenét fújt be a magyar médiába 2021
Lesz. Nem lesz. De mégis lesz! 2020
Mezőségi értékmentés a legjobbaktól 2020
Édes Bestia – egy reményt keltő popzenei produkció a konzervkultúra korában 2020
Fényből, árnyból, hangokból 2019
Shapeshifter Harcsa Veronika, Gyémánt Bálint Quartet lemezbemutató koncertje 2019
Rockslágerek nőnapra 2021
Rozé, Rizling és Jazz Napok 2022
Müller Péter Sziámi és a Song4U zenekar koncertje 2019
M. Nagy József adventi kiállítása Veszprémben a Városházán 2018
Rieger Rhodes Quartet – sodró lendület és virtuozitás másfél órában 2019
Esszenciális finomságok a zenében. 2019
Zenék, Utak és holdvilág 2019
Fölszállott a páva 2019
Rozé, Rizlingés Jazz Napok 2017
Lajkó Félix 2018
Tom Jones VeszprémFest 2017
Most élsz 2016